Lucid Dreaming

Angående förra veckans lista kommer här en mer ingående beskrivning av världens näst bästa gratisnöje. Det handlar alltså om att när man drömmer bli medveten om att man drömmer, och därmed kunna kontrollera sina drömmar. Det finns lite olika varianter för hur man kan gå tillväga, men jag tänker beskriva den jag själv har använt mig av.

Det första du måste göra, är att föra drömdagbok. Detta av flera skäl. För det första hjälper det dig att komma ihåg dina drömmar, du talar helt enkelt om för hjärnan att dina drömmar är värda att minnas, och för det andra kan du hitta mönster bland dina drömmar. Det finns olika knep för att lättare komma ihåg sina drömmar, exempelvis kan man ställa väckarklockan en timma tidigare än vanligt, skriva i presens ("jag går på en väg" istället för "jag drömde att jag gick på en väg") m.m., men det viktigaste är att man lär sig komma ihåg sina drömmar bättre.

När du sedan läser igenom din drömdagbok kommer du hitta återkommande saker. Det är de som kommer fungera som dina drömtecken. Vissa är mer eller mindre universella, exempelvis verkar många ofta drömma att de blir jagade eller att de faller, men alla har sina personliga drömtecken också. Så när du läser din drömdagbok upptäcker du att du förhållandevis ofta drömmer om, säg, Klas Ingesson. Då är nästa steg att göra det till en vana att varje gång du på något sätt kommer i kontakt med Klas Ingesson, kanske tittar på videoklipp från VM -94 till exempel, försäkra dig om att du verkligen är vaken.

Det du måste göra är en så kallad "reality check". Det kan gå till på olika sätt, men principen är att du gör någonting som får olika resultat beroende på om du gör det i verkligheten eller om du drömmer att du gör det. Klassikern är att nypa sig i armen, om det inte känns drömmer man. Min favorit är att hålla för näsan och försöka andas (genom näsan), när man drömmer kan man andas genom näsan även om man håller för den (eftersom man bara drömmer att man gör det). Andra knep kan vara att titta på en klocka eller display, titta bort en stund och sen titta tillbaka, om du drömmer har siffrorna med största sannolikhet ändrat på sig, hjärnan har svårt att återskapa sånt (och när vi drömmer hoppar tiden fram och tillbaka på väldigt konstiga sätt). Man kan även titta på sina händer, som ofta ser konstiga ut i drömmar, eller helt enkelt bara titta sig omkring och se så att allt ser skarpt och klart ut, och fundera på vad man gjort den senaste halvtimmen och om man har ett klart minne av det.

Om du då gör reality checks så ofta som möjligt, och i synnerhet varje gång du stöter på ett drömtecken, kommer du efter ett tag ha blivit betingad och göra det automatiskt. Och för eller senare, kommer du upptäcka att du faktiskt inte är vaken, utan drömmer! I början kommer du säkerligen vakna direkt varje gång det händer, då det blir lätt en chock för hjärnan. Och lika ofta kommer det säkert hända att du glömmer bort att du drömmer, och fortsätter drömma utan att vara medveten om det. Men för varje gång blir det lättare och lättare, och till slut kommer du kunna vara i en dröm, och veta att du drömmer. Och då, kan du göra precis vad fan du vill! Bara fantasin sätter gränser. Du kan flyga, åka till månen, ha sex med vem du vill utan att behöva fundera på om det strider mot hans/hennes/dess/dets intressen, förvandla dig själv till Klas Ingesson, slå George W. Bush på käften... Eller varför inte beställa en pizza med extra allt och upptäcka att den är gratis? Kanske inte så mättande, men ändå. Då du vet att allt bara är en dröm kan du till och med döda folk om du skulle känna för det, utan påföljande negativa konsekvenser. Och allting kommer kännas precis så verkligt som det gör när man drömmer en sån där cool mardröm vi alla uppskattar så mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0